زن ایرانی

تقدیم به تمامی زنان ایران

سال ها است که زمان تسلط بی چون و چرای مردان بر زنان و به اصطلاح دوره ی مرد سالاری می گذرد؛هرچند هنوز هم در برخی خانواده ها این موضوع همچنان پابرجاست.

در طول چند دهه گذشته زنان جامعه ما موفق شدند با انعطافی دور از انتظار و جهشی فوق العاده , خود را با شرایط و مقتضیات روز و صنعتی شدن جامعه , بخوبی وفق دهند ؛ بنحوی که بسیاری از کارها و فعالیتهایی که روزگاری مختص مردان و در انحصار آنها بود را اکنون براحتی انجام دهند ؛ و چه بسا در بسیاری از موارد از مردان هم پیشی بگیرند.

چیزی که در ذهن مرد ایرانی در گذشته و حتی برخی مردان کوته فکر حال حاضر , جا افتاده بود اینکه , زنان بدلیل ظرافت و ضعف بنیه جسمانی ,  توان بدوش کشیدن بار اقتصادی خانواده را نداشته و فقط فعالیت آنها مختص و محصور به امور خانه و بزرگ کردن فرزندان است ؛  اما زنان با بیرون آمدن و شکستن این حصار و آغاز و مشارکت کردن موثر در فعالیتهای اقتصادی , عکس این موضوع را به اثبات رساندند و با نمایش استعدادها و توانایی های خود , عملا» جایگاه خود را در عرصه های گوناگون بدست آوردند.

با وجود تمام این موارد , هنوز بسیاری از سدها شکسته نشده و هنوز زنان برای بدست گرفتن جایگاه واقعی خود , راه دشواری را پیش روی دارند.اولین گام در این مسیر شکسته شدن دیوار تعصبات و باورهای کهنه و پوسیده ای است که متاسفانه هنوز هم در تعامل با زنان به اجرا در می آید.بعنوان مثال کمتر مردی پیدا میشود که از همصحبتی با زنی که از نظر هوشی از او بالاتر است , راضی بنظر برسد (بهمین دلیل , معمولا» دخترانی که از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند ؛ در پیدا کردن همسر قدری بامشکل روبرو میشوند) و یا اینکه مردان دوست ندارند با زنی همراه شوند که از آنان قوی تر باشد.البته عکس این موضوع هم صادق است ؛ یعنی به همان میزان زنان هم دوست ندارند با مردی همراه شوند که از آنان ضعیف تر باشد.

در حال حاضر بیش از 50% از دانشجویان کشورمان را زنان تشکیل می دهند ؛ اما هنوز بازار کار جامعه ما با توجه به نوع نگاه و طرز تفکر غالب در جامعه , توان جذب حتی نیمی از این نیروی کار بالقوه را ندارد ؛ و بغیر از امور دفتری و اداری , معمولا» صاحبان مشاغل , نیروی کاری مرد را بجهت بهره گیری بیشتر از از توان فیزیکی , بر زنان ترجیح می دهد.طبیعی است تغییر این طرز تفکرها و نگرش ها نسبت به زنان , مستلزم مرور زمان و تلاش هرچه بیشتر آنان در اموری است که در آن فعالیت می نمایند و صد البته که زن ایرانی این موانع را نیز براحتی به کنار خواهد زد و همدوش مردان و هم توان با آنان , خود را در همه ی زمینه ها مطرح خواهد کرد.

در پایان , بعنوان یک مرد اعتراف می کنم : زن ایرانی بحق , نماد و سمبل عشق و محبت در خانه , و تلاش و سعی و پشتکار در صحنه ی فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی است.

46 پاسخ to “زن ایرانی”

  1. زبل خان Says:

    اول…………….

  2. زبل خان Says:

    زنا همیشه توپ هستند فقط هنوز ناشناخته اند….

  3. تنها Says:

    خیلی عالی بود خوشحالم که با یه مرد فهیم مثل شما آشنا شدم. واقعیت اینه که مردها از دختر مستقل و باهوش بدشون میاد. و از همه بدتر جامعه فوق العاده عقب مونده ای داریم.
    من همیشه فکر میکردم شما دختری.

  4. لیلی و مجنون Says:

    لازمه که این پست شما رو شوهر من بخونه

  5. شادی Says:

    سلام . زن ایرانی بهترین و مظلومترین است
    نوشته هاتون زیبا بود و به دل نشست

  6. دینا Says:

    سلام. زن و مرد از لحاظ برابری در همه عرصه ها چیزی از همدیگه کم ندارند. اما به نظرم هر کس در جایگاه خودش باید تلاش کنه! نه اینکه زن درس بخونه و بشینه تو خونه و تنها وظیفه خودش رو خونه داری و بچه داری بدونه!! در جامعه باشه! فعالیت بکنه! اما هیچ وقت این رو فراموش نکنیم که خانوم ها در چرخوندن چرخ زندگی مسئولیتی ندارند. اگر کاری میکنند دارن بیشتر از توان خودشون مایه میزارند. لطافت خانوم ها یه چیز دیگست 🙂

  7. سیمین (امید) Says:

    سلام
    خوب با بعضی جاهای مطالب شما موافقم اما تغییر یا شکسته شدن بعضی قسمتهای این افکار قدیمی زیادم مناسب نیست اگرچه باید کمی جلو بیاید و باور کند «زن می تواند» ولی زیادم با افکار یعنی بعضی افکار پیشرفته موافق نیستم زن باید در جامعه حرکت کند و پا به پای مردان پیش رود و چه بسا در بعضی مواقع پیشی هم می گیرد من با این حرف شما موافقم ولی فراموش نکنیم که یک زن است و در کشور ما از همه مهمتر این است که مسلمان است و یک نظر دیگر من این است که زن ارزشی والاتر در ایران دارد البته در بعضی از قشرها که خود مبحثی جداگانه ست فرق ارزش زن ایرانی و زن در جوامع پیشرفته…….
    دوباره زیاد حرف زدم آپ خوبی بود راستی من به پاراگراف آخری شما شک دارم البته جسارت نشه خوبی این دیدارهای مجازی هم در اینه
    تا بعد برمیگردم

  8. الهه Says:

    چه خوب که هنوز نسل مردانی با طرز تفکر شما منقرض نشده 🙂
    جای امیدواریه واقعا»…

  9. شهره Says:

    ميام ميخونمت …. اومدم ببينمت نبودي !

  10. سعید هومو Says:

    سلام دوست عزیز . مطلب جالبی بود در حد یک مقاله اجتماعی بیان کننده یکی از مهمترین ناحقی ها می باشد . من همیشه معتقد بودم تفکیک جنسیتی و به دنبال آن مردسالاری یا زن سالاری مشکل آفرین است در حالیکه حق سالاری درست است . بله ما باید بیاموزیم حقگرا باشیم حال حق در هر جهتی باشد . از متن پرمحتوایتان بسیار لذت بردم . موفق باشید

  11. سمیه-روزها Says:

    بله!موافقم!خانوم ها تو این سال ها خیلی متفاوت تر از گذشته ظاهر شدند!شما هم حق مطلب رو خوب ادا کردی!
    در ضمن من آپم!

  12. مرد تنها Says:

    این خوبه ومن با این تفکر موافقم البته اگه خواسته های خود خانوم ها هم معقول باشه متاسفانه یه چند وقتی که کلا خانوما خواهان زن سالاری شده اند برابری رو کاملا موافقم

  13. نیکی گردالی Says:

    سلام
    اگر واقعاً نظرات شما این باشه، به نظرم باید خوشحال باشم که مردان منصف هم هنوز پیدا میشن، اما این رو هم بگم این ما زنها هستیم که خیلی از اوقات باعث میشیم دیگران فکر کنن ما ضعیفیم، البته من خودم سعی کردم این تفکر رو حداقل در مورد خودم از بین ببرم و باز هم به این روش ادامه خواهم داد. به امید روزی که واقعاً حق زنان در جامعه ادا بشه…
    و در آخر جالب بود، براتون احترام قائلم

  14. نیکی گردالی Says:

    اوکی، ممنون

  15. X Says:

    بازم خدارو شکر که یه مرد از این اعترافا میکنه

  16. سایه Says:

    خوب البته در اینکه زن نماد عشق و محبت و … هست که شکی نیست
    ولی تو جامعه ما بازم یه سری آدمای حسود هستن که نمی تونن پیشرفت زنا رو ببینن (شاید به خاطر اون پشتوانه مردسالاری از گذشته باشه)و هر جوری شده سعی میکنن زنا رو کمتر جلوه بدن
    ولی خوب ما که ووسمون مهم نیست عمرا هم از حقمون کوتاه نمیایم

  17. زبل خان Says:

    با تست مخصوص ذکور آپیدم…

  18. تنها Says:

    با » ديشب عهد بستم» آپم. وبلاگ را براى حضورتان گلباران كردم.

  19. دختر جاده Says:

    اي ول..خوب اومدي…

  20. X Says:

    من لینکت کردم.

  21. خانوم حنا Says:

    خیلی از مطالب درمورد زنان به حق اینجا گفته شده بود و چقدر دلنشین که باقلم یه مرد نوشته بشه … واقعا جای تحسین و تقدیر داره … کاش می شد همه مردای ایرانی مثه شما فکر کنن و به زنشون اعتماد کنن وفکر نکنن که اگه بخوان درمورد مسایل زندگیشون همفکری داشته باشن به معنای اینه که زیردست زنشون شدن ، تفکر غالبی که تو خیلی ازمردا وجودداره

  22. دختر بندر Says:

    به امید موفقیت همه ی زنان ایرانی هورا………………..

  23. سمیه-روزها Says:

    سلام دیوونه ی عزیز!من آپم!
    هنوز تو کف پست قبلم!شدیداَ اجتماعی نوشته بودی!

  24. سعید هومو Says:

    سلام دوست عزیز . بله موافقم و شما رو با افتخار در لینک دوستانم ثبت میکنم . در ضمن خوشحال میشوم آدرس وب دیگرانتان را هم بگوئید

  25. نیلوفر Says:

    ممنون ولی یکی از دلایل اصلی اینکه صاحبان صنایع زنان رو نادیده می گیرند خودشون هستند. زنهای ما پشتکار ندارند. منظورم زن ایرانی هستش هاااا
    4 سال کار می کنه خانومه بعدش تا شوهر می کنه کارو زندگی و ول می کنه و تبدیل به یه خاله زنک و سوهان اعصاب و روان همسرش می شه اگه هم اینکارو نکنه باز یه موجود بی مصرف جیره خور آقایون می شه. نه پس اندازی و نه استقلالی ……
    خیلی ببخشید منظورم به همه ی آقایون و خانومها نیست ولی اینجوری می شه که آقاهه فکر مکی کنه شده خدای خانومه. هر وقت بخواد می ره و میاد. هر وقت بخواد خرج می کنه و هر وقت بخواد زن می گیره یا صیغه می کنه و زن فقط یک کار می کنه: تسلیم

  26. زبل خان Says:

    سلام..اخه خیلی وقتم میگیره والبته adsl ام می پره که بخوام هر دفعه به همه بگم..منم که فعلا افتادم رو دور وتند تند آپ می کنم…من شما رو گذاشتم تو وبلاگ دوستان ..شما هم اگه می خواهید بیایید بذارید که همیشه اول باشید…

  27. زن مستقل Says:

    دوست عزیز. مقاله بسیار زیبایی بود اما دلیل تنها پشتکار نداشتن خانمها و نگرش مردسالارانه و قیم مابانه آقایان نیست بلکه خانمها بیشتر از آقایان بر این باورند که چیزی از آقایان کم دارند و باور ندارند که می توانند ….
    نسبت به توانایی و استعدادشان نا آگاهند. و واقعا» فکر می کنند جنس دوم هستند و البته این بخاطر آن چیزی است که در طول قرنها به مغزشان فرو کرده اند و همیشه مطیع بوده اند. باید تغییر کنند باید بدانند

  28. شیدا Says:

    _______________%
    ____________@_%_@
    _______________%
    ____________@_%_@
    _______________%
    ____________@_%_@
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    _______________%
    ____________%___%
    ___________%_____%
    ____________%___%
    _____________%_%
    ______________ %
    ____________ %_%
    ___________%____%
    _________%________%
    ________%____دل____%
    _______%____شیدا____%
    _______%____________%
    _______%____~~~____%
    ________%__________%
    __________%%%%%

    http://www.sheida1720.blogfa.com >>> گر عید وصل تست منم خود غلام عید <<< من آپ هستم

    http://www.prolog96.blogfa.com
    اینجا هم آپ هستیم

  29. مژگان Says:

    مرسی از این مطلب… اما مردهای که از نظر تفکر مثل شما هستن در اقلیتن

  30. شیدا Says:

    سلام
    ممنون که به ما سر زدی . خوشحال شدیم .
    اگه که به شما سر نمی زنیم پس اینجا چی کار داریم . این نظرها رو کی میگذاره ؟

    اگه هم خواستی عکسی رو دانلود کنی باید وارد فتوبلاگ ما بشی . بوسیله من آبی رنگ بالای عکس ها .

    نظر هم یادت نره .

  31. محمد Says:

    تو هم اعتراف كردي ؟

  32. بهار Says:

    به بابا قهر کدومه.گفته بودم که حوصله ام سر جاش نیست
    حالا یه چیزی بگم نگن لالم:
    زن ایرانی انسان بد بختی است که گرفتار موجودی بنام مرد ایرانی شده

  33. دینا Says:

    ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد
    بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد
    سوگند به هر چهارده آیه نور
    سوگند به زخم های سرشار غرور
    آخر شب سرد ما سحر می گردد
    مهدی به میان شیعه برمی گردد
    یا امام زمان انتظار هم از نیامدنت بی تاب شد …

    عیدتون مبارک

  34. شهره Says:

    با در پايانت بسيار حال كردم دمت گرم

  35. سعید هومو Says:

    سلام دوست گرامی . ممنون بابت آدرس وب دیگر . رفتم اولین پست را در واقع مقدمه بود خواندم و خیلی شیوا هدف از ایجاد وبتان را بیان نمودید . من ان وب را هم لینک میکنم البته با اجازه بزرگترا

  36. آهو Says:

    سلام خوبین؟شرمنده دیر میاممطلب جالبی بود اما وقت میبره تا همه مردها مثل شما فکر کنن عمر من که قد نمیدهراستی چند تا وب دارین مگه؟

  37. $$$$$$ Says:

    و ما سکوت می کنیم

  38. زبل خان Says:

    یهو فکر کردم اشتباه اومدم…..بابا قالب جدید..بابا تنوع..بابا…بابا….بابایی

    خیلی عکس گذاشتم فکر کنم تا آخر هفته بعد آپ نکنم تا همه عکسا رو ببینند…

  39. زبل خان Says:

    حرفتونو نفهمیدم یعنی چی؟؟؟

  40. مرد تنها Says:

    لازم نیست که از اول وجود بشریت شروع کنی از زمان مهاجرت اریایی ها شروع کن

  41. محمد Says:

    شاعر هستم ولي اون شعر من نبود

  42. زبل خان Says:

    گفتم که..نداشتم عکس …دارید برام بفرستید..

  43. ازاد Says:

    سلام دوست عزيز
    وبلاگ زيبايي داريد بيشتر مطالبش رو خوندم ولي همه رو نه !! زيبا و جالب بود.
    خوشحال ميشم اگه قابل بدوني و به بلاگ من هم سري بزني ..
    مشتاق و منتظر ديدارت تو وبم هستم.
    با تشكر
    موفق باشيد…
    اگه خوشت اومد تبادل لینک کنیم

  44. تنها Says:

    سلام
    واي ببخش چند روز سر نزدم. چقدر اينجا خوشگل شده. قالب جديد مبارك. خيلي خوب شده.

  45. اشکهای بی گناه Says:

    #####__#_____#____###_________ #
    _____#__#_____#___#____#________#
    _____#__#_____#__#______#_______#
    #####__#_____#__#______#_______#
    _____#___#___#___#______#_______#
    _____#____#_#_____#____#________#
    #####_____#_______###_____#####
    سلام خوبی ؟
    من آپیدم
    شما هم اگه وقت کردی یه سری به
    اشگهای بی گناه بزن
    منتظرم
    مرسی.

  46. تنها Says:

    هر کاری میکنم پست جدیدت یعنی جهان سوم باز نمیشه.نمیتونم بخونمش.

پاسخی بگذارید

