زیرآب ممنوع


یه زمانی مردم ایران معروف به این بودن که دست همدیگه رو میگرفتن و به هم کمک میکردن.اگه یکی رو میدیدن که روی زمین افتاده , کمکش میکردن و دستش رو میگرفتن تا از جا بلند بشه.کسی فقط بفکر خودش نبود و کلمه جامعه و زندگی اجتماعی معنی واقعی خودش رو داشت.

سالها گذشت و نسل به نسل ما عوض شدیم . البته این عوض شدن و دگرگونی بسمت بهتر شدن نبود ؛ دقیقا» یک سیر نزولی بطرف فراموشی همه ی خصلت های خوب و زیر پا گذاشتن خصوصیات انسانی و کمرنگ شدن تمام اون صفاتی که مردم کشور ما به اون معروف بودن.

احتمالا» همه ی شما به نوعی با این موضوع برخورد کردین و یا قربانی اون شدین؛ چه توی محیط های کاری و چه توی بقیه اماکن عمومی. زیر آب زدن و پشت سر این و اون حرف زدن ,  نقل و نبات هر محفل ایرونی شده و به جز لاینفک زندگی روزمره ی که هر کسی بنوعی با اون درگیره ,  دراومده.

متاسفانه خیلی از ما برای بالا رفتن و ترقی کردن , دوستان و همکارانمون رو با نرده بان اشتباه میگیریم و سعی میکنیم پا روی سر و کله همدیگه بزاریم و بالا بریم.مهم اینه که ما پیشرفت کنیم , حقوق بیشتری بگیریم , پست دیگران رو بحق یا ناحق صاحب بشیم ؛ حالا این وسط یه نفر از نون خوردن بیفته و از کار و یا دانشگاه اخراج بشه و یا حقوقش پایمال بشه , مهم نیست.چیزی که مهمه منم , من.

اینقدر توی این من بودن ها گیر کردیم که دیگه سرنوشت و یا آینده کسی برامون اهمیتی نداره.اینکه یه خانواده یا شخصی آلاخون والاخون بشه یا هر بلایی سرش بیاد به ما ارتباطی نداره.مهم منم , من , من .

فکر نمیکنم یا لااقل من جایی رو سراغ ندارم که زیرآب زنی و خراب کردن دیگران اونجا نباشه . اما چرا ؟ چرا ما اینطوری شدیم ؟

وقتی دقیقتر به این مساله نگاه کنیم متوجه میشیم علاوه بر تحولات و دگرگونی های تاریخی , فرهنگی و مشکلات و فشارهای اقتصادی که از مهمترین ریشه های این موضوع هست ؛ یه مساله مهمتری هم مطرحه ؛ و اون اینکه معمولا» قشر عوام همیشه نگاهش رو به افراد بالادست خودشه و سعی میکنه از کارای اونا بعنوان یه الگو , نمونه برداری کنه ؛ چرا که فکر میکنه که هرکاری که اونا انجام میدن عین ثوابه . خلاصه مطلب اینکه میگن : ماهی ز سر بگندد نی ز دم

ای کاش توی این آشفته بازار موجود , بیشتر همدیگه رو دوست داشته باشیم و فقط و فقط بفکر خودمون و منافع آنی و زودگذرمون نباشیم.هر وقت بذهنمون همچین چیزی اومد , فکر کنیم که آیا دوست داریم این بلا سر خودمون هم درآد . آیا ارزش داره برای پیشرفت خودمون دیگران رو قربانی کنیم . آیا ارزشش رو داره پلکان پیشرفت ما , آه و ناله ی آدم های مظلومی باشه که ما برای ترقی خودمون و گرفتن پست و مقام بالاتر قربانی شون کردیم.

پس خواهش میکنم , التماس میکنم : بیایم خودمون رو درست کنیم . افکارمون رو اصلاح کنیم .زیر آب همدیگه رو نزنیم و این جمله رو با خط درشت بنویسیم و روی درب اتاقمون بزاریم که هر وقت خواستیم از خونه مون خارج بشیم یادمون باشه : زیرآب ممنوع

– ضمنا» در وب » شعرای یه دیوونه » با شعر » خانه » آپم.اگه دوست داشتید اینجا رو کلیک کنید.


74 پاسخ to “زیرآب ممنوع”

  1. زبل خان Says:

    اوووووووووووووووووووول شدم…

  2. زبل خان Says:

    داشتیم نگرانتان میشدیم..کجا بودید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. سمیرا Says:

    دیگه کار از کار گذشته
    فونت ش که پررنگه

  4. تنها Says:

    سلام . وای عجب مطلبی. واقعا زیر آب زدن انگار شده خوراک بعضیها. دستت درد نکنه گل گفتی.

  5. محمد Says:

  6. the man who never smile Says:

    سلام
    راست گفتی
    فقط و فقط بلدیم کسی که کمک میخواد رو بیشتر به زیر آب فشار بدیم
    نمیدونم چرا
    شاید چون سالهاست که برای موندن سرمونو زیر آب کردن
    بخور تا خورده نشی
    قانون جنگل حکم فرماست
    همین و بس
    فعلا
    شادزی

  7. بهرام Says:

    دقیفا همینطوره که گفتی. به مطلب جالبی اشاره کردی. اما به نظرم نه تنها ما ایرانیها بلکه اکثر مردم جهان داریم به سمت این نوع طرز فکر و زندگی پیش میریم. باید یه فکری کرد. این جوری نمیشه.

  8. آتیش پاره Says:

    متاسفانه این زیراب زنی شده یه عادت ترسم از اینه که بشه فرهنگ
    جالبه امروز زیراب زنی افتخار همه شده

  9. کاوشگر Says:

    نهانی ترین و البته اشکارترین معضل جامعه را گفتی ایول خیلی زیبا بود

  10. default Says:

    تا بوده همین بوده و تا هست همین هست

  11. تی تی Says:

    انگار چشم نداریم موفقیت دیگران رو ببینم، اگه هم چشم دیدن داشته باشیم بازم دوست داریم خودمون جای طرف باشیم.

  12. rohollah Says:

    آقا زير آب زدن كار خوبي نيست
    الهي هر كي زير آبي ميره، زير خاك بره!!!


    خشونت ممنوع

  13. یه پسر جوون Says:

    چی بگم که هر وقت یه چیزی میگی انگار حرف دل ما رو میزنی !

  14. سعید Says:

    تغییر فرهنگ زمان میبره، مخصوصا اگر به سمت بهتر شدن باشه، پس علاوه بر اینکه تمام تلاشمون رو واسه بهتر شدن می کنیم، بهتره که به همون اندازه رو افزایش صبرمون هم کار کنیم.

  15. نگار Says:

    احتمالا چهاردهم…

  16. نگار Says:

    باید یه فکری به حال این موضوع کرد

  17. افشین Says:

    واقعا مطلب به جایی بود . امیدوارم این رفتارها از صفحه رفتارهای ما محو شود .

  18. خورشید Says:

    با این مردمی که م میبینم هزار سال طول میکشه تا درست شه

  19. تبسم Says:

    موافقم. خیلی تغییر کردیم ما ایرانیا

  20. مسافر تنها Says:

    زندگي يعني چه، يعني آرزو كم داشتن
    چون قناعت پيشگان روح مكرم داشتن

    ديو از دل راندن و نقش سليماني زدن
    بر نگين خاتم خود اسم اعظم داشتن

    كنج درويشي گرفتن بي نياز از مردمان
    وندر آن اسباب دولت را فراهم داشتن

    جامعي زيبا بر اندام شرف آراستن
    غير لفظ آدمي معناي آدم داشتن …

  21. شادی Says:

    سلام ..
    پسورد را در موضوع وبلاگ نوشتم دوستم
    salam2
    خصوصی نیست عزیزم

  22. شادی Says:

    سلام

    طاعات و عبادات شما قبول

    متاسفانه مردم روز به روز بدتر میشوند …

    نمیشه کاریش کرد …تهران وحشتناکه

  23. شیدا Says:

    سلام
    مرسی . لطف کردید که بهم سر زدی .
    این مطلب جدید ما خصوص هست . ببخشید .

    انشاالله جبران میکنیم .

    مطلب خودت رو هم دارم می خونم . حتما خوبه مثل همیشه .

    موفق باشی

  24. سمر Says:

    سلام…ای وای 18 هم شدم؟

  25. سعید هومو _ من زن نمیخوام Says:

    سلام و صد آفرین به شما که چنین موضوع رایجی را غیر انسانیت و غیر نوع دوستی ازش می بارد را بیان نمودید . متاسفانه حقیقت زشتی است که به وضوح در میان مردم وجود دارد بخصوص انهایی که در امکان عمومی تحت هر عنوانی با همنوعان خود در ارتباط هستند . باید ارزشها را یادآروی کرد . باید انسانیت و برادری و حق الناس را دوباره معنی و تعریف کرد بلکه بارها و بارها و بارها . مرسی از این یادآروی به جای شما

  26. ساره Says:

    سلام.مطلب جالبی بود.منم از این زیر آب زدنا متنفرم.امیدوارم هیچکس زیر آب کسی رو نزنه
    با یه متن کوتاه در حد چند خط ولی پر معنی آپم.منتظرتم.

  27. ثلج Says:

    قبول ندارم قبلا هیچ کس زیرآب اون یکی رو نمی زد یا غیبت مثل نقل و نبات نبود. و به نظر من اکثر این اخلاق های رذل از مغول ها برامون مونده. یه عده تو ایران بلاخره از نسل اینا هستن دیگه.
    یه سری خرافات و مزخرفات هم که با صفویه شروع شده.
    خیلی کثافت کاری های دیگه هست که به خدا اینا کنارش هیچن.

  28. دختر نارنج و ترنج Says:

    سلام دوست عزیز
    خوبی؟ ممنونم ازت که بهم سر زدی.. مطلبت جالب بود. متاسفانه همین طور که شما می گی این اشکال توی کل جامعه هست و دلیلش هم شاید همین باشه که از آدم های به اصطلاح «الگو» شروع شده و حالا همه گرفتارشیم… و درست هم نمی شه مگر این که تک تک ما از خودمون شروع کنیم….
    انشالله که بتونیم و بخوایم…
    بازم ممنونم که سر زدی. شاد باشی….

  29. نیلوفر Says:

    من خودم به شخصه اینو می گم اما رعایتش یکم سخته. متاسفانه
    از امروز سعی می کنم بیشتر رعایت کنم.

  30. س م آ Says:

    متأسفانه این مشکلیه که تو جامعه ی انسانی خیلی رواج داره. همه دوست دارند همدیگه رو بکوبند تا خودشون به اون بالا بالاها برسند.
    ولی به نظر من، افرادی اینطور رفتار می کنند که کودن هستند. می دونی چرا؟ چون اگه کودن نبودن، به عاقبت رفتارشون فکر می کردن و پل هایی رو که پشت سرشون ساختند، خراب نمی کردند. اینجور افراد تو نظر خودشون، فکر می کنند که تیز هستند! ولی همه جا تیز بودن جواب نمیده! قدرت تطبیق (EQ) مهم تر از IQ هستش.
    هرکی رو می بینم که داره زیر آب میزنه به شکل یک احمق بهش نگاه می کنم!

  31. بانو Says:

    موافقم که از اول باید چیزهایی را یاد بگیریم.

  32. هلی Says:

    موافقم……

  33. روشنفکرنما Says:

    خوندن مطالب قشنگت که احتیاج به تشکر نداره. لینکتو گذاشتم تو کافئین. خوشحالم با هم احساس نزدیکی فکری می کنیم

  34. مــژده Says:

    سلام ! اول این سئوالام رو بپرسم بعد در مورد پست هم نظر میزارم
    وردپرس چی شد ؟ هنوز دارید روش کار میکنید ؟!
    هاست و دامین کارش به کجا کشید ؟!(پررو به من میگن )
    و اما در مورد زیر آبــــى !!! دیگه میتونم بگم خیلی ها فکر میکنن با زیر آب کس دیگه ای رو زدن کار خودش پیش میره !
    که اینم فکر نکن به این زودا قابل حل باشه …

  35. یک دانشجوی پزشکی Says:

    سلام.با اینکه فکر نمی کنم همه مثل هم نیستند ولی با حرفتون تقریبا موافقم.

  36. اسقاطی Says:

    متاسفانه همین طوره که میگی، دیگه به هم دیگه به چشم یه خواهر یا برادر نگاه نمی کنیم به چشم یه مانع و حتی دشمن به هم دیگه نگاه می کنیم. مثلا تو همین وبلاگ نویسی یه نفر تو بلاگ افشین(پسر خوشگذران) کامنت گذاشته بود و چرت و پرت گفته بود. مشخص بود که نمی تونه ببینه افشین وبلاگه به این خوبی داره، به جای اینکه بخواد خودش رو مثله اون کنه سعی می کنه که اونو تخریب کنه. واقعا خیلی عادتهای بدی داریم پیدا می کنیم.

  37. سپید Says:

    وقتی چیزی بین مردمی نهادینه میشه برای از بین بردنش شاید خیلی بیشتر از زمانی که اونهارو به اینجا رسونده زمان لازمه . درست مثل وقتی که لازمه تا دوباره آدمها رو نسبت به هم مهربون کرد .
    وقتی اینروزها نمیشه کاری رو بدون زیر آبی پیش برد چطور میشه از دیگران انتظار داشت زیر آبی نرن .
    راستی اپم

  38. هستی شمال Says:

    همه واقعیاتی وبد که گفتی در جوابشون چی میتونیم بگیم جز اینکه متاسفیم وسعی کنیم که حداقل خودمونو اصلاح کنیم

  39. یک دانشجوی پزشکی Says:

    سلام.خوشحال شدم اومدین.تا اونجایی که یادم هست نظر قبلی رو برای پست قبلی تون گذاشته بودم.شاید هم اشتباه می کنم.
    من چند پست شما رو خوندم من از قبل شما رو لینک کردم

  40. داداش محمد Says:

    حرفت کاملا درسته
    دوستای خوبم هم تو بخش نظرات هر چی که لازم بوده رو نوشتن
    و
    البته تمام اینها بر میگرده به شخصیت درونی هر فرد
    انسان اگر اینو بفهمه که قرار نیست برای همیشه توی این دنیا بمونه و اگر این رو درک کنه که یه روزی و یه جایی بالاخره برای رفتارش باز خواست میشه
    اونوقت فکر می کنم دلیلی برای زیر آب زدن . تکبر غرور و خودبینی .حق کشی .و خلاصه خیلی از رفتار ناپسند دیگه باقی نمیمونه

  41. دینا Says:

    این روزها اگر واست جفت پا نگیرند باید خدا رو هم شکر کنی :دی
    به نظم من این مطلق نیست. هنوز هم آدمی که بدون هیچ دلیلی کمک کنه وجود داره! اما متاسفانه در صد رشد جبهه مخالف بیشتره!!

  42. تبسم Says:

    نویسنده: تبسم شنبه 21 شهریور1388 ساعت: 22:26موافقم. خیلی تغییر کردیم ما ایرانیا

    من که اومدمیه لحظه خودم شک کردم که شاید نیومده باشمم

  43. سپید Says:

    ممنون که اومدین .برای اینکه راحت تر بشه حرف زد جواب کامنتتون رو تو بلاگ خودم دادم .

  44. هادی Says:

    سلام
    آدم هر کاری انجام بده ، خدا پاداش یا عقاب آن کار را بهش می ده .
    فقط دعا کنیم اگر کار بدی کردیم و خدا خواست عقاب آن کار را بهمان بدهد ، بدانیم چوب کدام کار بدی را داریم می خوریم .

  45. شمع سحر Says:

    آره واقعا یه بدبختی یه چیزییم هست که تو جامعمون از این چیزا کم نداریم.

  46. دختر بندر Says:

    سلام خیلی جالب بود واقعا کاش روزی برسه من های ما بشه ما

  47. لبریز Says:

  48. سیمین (امید) Says:

    سلام
    الان من بخوام حرف بزنم که……..
    پس هیچی نمی گم میرم سراغ شعرت بیشتر به کارم میاد
    اونجا می بینمت

  49. پزشک بارونی Says:

    متنتو خوندم راستش چیزی به ذهنم نمی رسه
    امیدوارم فقط کسی زیر آبمو نزنه من فک نکنم این کارو بکنم

  50. علیرضا رشوند Says:

    بازم سلام

    ممنون از حضور گرمتون و اظهار لطف زيباتون

    جبر يا اختيار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    زندگي آدمي از روي جبره يا از روي اختيار ؟؟

    اين که ميگ سرنوشت واسمون اينو رقم زده …

    رو پيشونيش اينو نوشتن …

    قسمت اين بود که اين طوري بشه …

    و هزار و يک حرف ديگه

    به نظر شما کدوم درسته ؟

    يه شعر در همين مورد واستون گذاشتم

    شعرو بخونيد و نظر بدبد

    آپم

    قدم رنجه کنيد و قدم رو چشام بذارين

    منتظر نفس هاي گرمتون هستم

    موفق باشيد

    يا علي مدد

  51. جونده ی دانش Says:

    چهل و سوم
    فقط ایران عوض نشده. جهان عوض شده.
    هرچی صنعت و تکنولوژی پیشرفت کرده و به اصطلاح ماشینی تر شده کارهای آدمیزاد، ارتباط ها کم شده و به طبع اون دست هم گرفتن ها هم کم شده.

  52. مهراوه Says:

    مرسی که به من سرزدی
    متن وبلاگت من و به فکربرد راست میگی
    من اصلا اهل زیر آب زدن کسی نیستم اما بعضی وقتها چیزهایی میبینم که مغزم و دلم چنان دردی میگیرد که نگو

  53. احمد نامي Says:

    سلام دوست گرامی
    گرچه هنوز هستن آدمونی که به قول شما از موفقیت دیگرون خشو نتاد ولی اگر بیشته دقت بکنیم ابینیم که خودشو ضربه اخرن و وزود رسوا ابن انشاالله که هیچ موقع همچین مسایلی نه ببینیم ونه بشنویم .راستی از ایکه به مه سر ادزه ممنونم و لینکت امکه شما هم زحمت بشکین لینک بکنین .
    التماس دعا
    بندری بی ریا

  54. تی تی، دختر دیروز، همسر امروز، و فردا شا Says:

    سلام دوست عزیز، لطف میکنی اسم من رو توی لینک دوستات از تی تی به اسم زیر تغییر بدی . ممنون میشم
    تی تی، دختر دیروز، همسر امروز، و فردا شاید…

  55. بنگری Says:

    سلام
    سعی در اصلاح خود در این آشفته بازار ..
    امیدواریم ..

  56. ییلاق ذهن Says:

    احساس میکنم این ساختمون از پی ایراد پیدا کرده فکر میکنم خیلی کار سختی در پیش داریم که این چیزا درست بشه و زیر آب ممنوع رو سرلوحه قرار بدیم

  57. حامد (تک نوشت) Says:

    رفتی ورد پرس زیر آب بلاگفا رو نزنی!
    اگه قصد داری به جمع وردپرسی ها بیای حتی یک لحظه هم درنگ نکن!

  58. نیلوفر Says:

    خب دیگه. وقتی عاشق پاییز باشی طبع شعرتم گل می کنه.

  59. فرید Says:

    سلام وبلاگ قشنگی دارن

    می خونم بعد نظر میدم

  60. دختر جاده Says:

    منم امیدوارم که هیچ وقت توی زندگیمون محتاج خلق نشیم…مخصوصا مردم امروز..

  61. محمد Says:

    شما بازي دعوتي

  62. سایه Says:

    عادت کردیم دیگه!
    ترک عادتم که میدونی…

  63. default Says:

    جوابتو تو همون سوالت نوشته بودم
    دقیقا نمی دونم چیه
    ولی پولیه
    باید دامینبخری
    می شی مثه گیلاسی یا یک فتحی یا یک پزشک
    سایت می شی دیگه
    و مدیریت بهتره
    دیگه چیزی بلد نیستم
    رشته ی منکامپیوتر نبوده عزیزم
    این سوال رو از سایت یک فتحی بپرس
    http://www.1fathi.com
    آدرس میلتم بذار
    جوابتو دقیق می ده

  64. زبل خان Says:

    همه چی توپه….

  65. تندیس Says:

    ممنون از اینکه اخلاقیات رو به مردمان با فرهنگ سرزمین من آموزش میدی!!!!!!!!!!!!!!!!!

  66. چیز نویس Says:

    +به ما بسرید در صورت تمایل به لینک متوصل می شویم!!

  67. سعید Says:

    مثل پستهای قبل زیبا و قشنگ…
    استاد اگه ما اینجا زیاد نظر نمیدیم حمل بر بیسواتی بذارین، ما اینجا احساس خوبی بهمان دست میدهد، به همین خاطر ساکت مینشینیم و کسب فیض میکنیم…
    راستی به زودی جشنواره ما برگزار میشه

  68. X Says:

    بعضی وقتا این زیر آب زدنا با تهمتای سنگینی همراهه که رسماً آبروی یه نفر رو تا آخر عمرش میبره! امیدوارم نسل هرجور آدمه احمق و بی شعور زیر آبزن نابود شه!

  69. سمیه-روزها Says:

    سلام!خوبی؟دختر گلت بهتره!میخواستم بپرم میدونی چرا پرشین بلاگ برای من فیلتر شده؟یعنی چیکار باید بکنم تا این مشکل حل بشه؟اصلاّ به مدیریت وبلاگم دسترسی ندارم تا جوابت رو بخونم!همین جا بهم جواب بده لطفاَ!مرسی!

  70. نیلوفر Says:

    عزیزممممممممممم. این چه حرفیه. تو دلت یه دریاست

  71. دختر با غيرت(سپيده) Says:

    سلام!!!
    خيلي جالب بود
    من آپم.بهم سر بزن!!!

  72. هاD Says:

    درسته . شونة‌ی دیگران شده پلة‌ی ترقی !

  73. افشین Says:

    ممنون از حضور سبزت

    وای بر اونا بگیم بهتره

  74. روشنفكرنما Says:

    مي بينم كه سرت شلوغه يا بي حوصله اي و چند روزه وبلاگتو به روز نكردي. ما منتظر جديدش هستيم

پاسخی بگذارید

