تصمیم


برای همه ی ما یه وقتایی پیش میاد که احساس میکنیم باید برای تصمیم
گیری و یا برنامه ریزی مسایل زندگیمون , تنها باشیم ؛ و یخورده با خودمون
خلوت کنیم. یه خورده به گذشته , حال و آینده مون فکر کنیم و همه چیز رو یه
بار دیگه توی ذهنمون مرور کنیم.

معمولا» مهمترین انگیزه ی ما در این به خلوت رفتن و تنهایی , تمرکز
دقیق تر روی مسایل و بهتر فکر کردن و نهایتا» گرفتن یک تصمیم درست و منطقی
, با در نظر گرفتن همه ی ابعاد اون هست.یه تصمیمی که همه ی عواقب و نتایج اون رو در حال و آینده مون , درنظر گرفته باشیم.

بنظرم برای گرفتن یه تصمیم درست چندتا عامل مهم هست که باید درنظر بگیریم :

اول اینکه عقل و احساس مون رو از هم جدا کنیم و بین اونا یه حدفاصل
بزاریم تا با هم قاطی نشن ؛ جون معمولا» تصمیمات مبتنی بر احساس , تصمیمات
درست و عقلانی نیستند و عواقب خوبی هم دربر ندارن.مثل تصمیماتی که در مورد
ارتباط با جنس مخالف گرفته میشن.مطمئنا» اگه توی اینجور تصمیمات احساس رو
قاطی کرد , چیزی جز پشیمونی در انتظار آدم نیست.

دوم اینکه , موضوعی رو که میخوایم راجبش تصمیم بگیریم , به اجزاء ساده
و کوچیک تقسیم کنیم و اونو جزء به جزء بررسی و بعد نتیجه نهایی رو با جمع
بندی اونا بگیریم.مثلا» میخوایم راجب خرید یه وسیله تصمیم بگیریم.اول اونو
از نظر قیمت , مارک , کیفیت و چیزای مرتبط دیگه جدا جدا میسنجیم و بعد همه
رو جمع بندی و تصمیم درست رو میگیریم.

سوم اینکه شتاب زده و عجولانه تصمیم نگیریم.با صبر و زمان کافی گذاشتن
برای هر موضوعی میتونیم از مشکلاتی که در آینده ممکنه بدلیل یه تصمیم
نادرست ما پیش بیاد , جلوگیری کنیم.

چهارم اینکه از تجربه ها و دانش دیگران هم استفاده کنیم و با مشورت با
دیگران به خودمون برای گرفتن تصمیم درست کمک کنیم.ممکنه بنظرمون شخصی از
نظر سنی از ما کوچیکتر باشه یا اطلاعتش کمتر باشه اما همون شخص امکان داره
موضوع رو از زاویه ای ببینه که از دید ما دور باشه پس مشورت گرفتن از
دیگران محدودیتی نداره و کمکی به خود شخص بحساب میاد

فکر کنم یه تصمیم درست باعث میشه دردسرها و مشکلات شخص کمتر بشه و سبب
پیشرفتش بشه.پس بهتره در تصمیم گیری هامون بیشتر دقت کنیم و بهش اهمیت
بدیم. برای فهمیدن اهمیتش کافیه یه لحظه بهمزایای یه تصمیم درست و گرفتاری های تصمیم های غلط فکر کنید.پس درست فکر کنیم …

یادداشت 1 : بلاخره وب وردپرس » حرفای یه دیوونه » داره آماده میشه . برای دیدن وب جدید اینجا کلیک کنید.

یادداشت 2 : در وبلاگ » شعرای یه دیوونه » با شعر » حادثه » آپم . دوست
داشتین برین ببیند و اگه براتون مقدور بود اون وب رو لینک کنید و بهم خبر
بدین تا منم شما رو اونجا لینک کنم.برای دیدن وب شعرای دیوونه اینجا کلیک
کنید.


38 پاسخ to “تصمیم”

  1. تنها Says:

    سلام. مطلب مفیدی نوشتید. استفاده کردم.

  2. تنها Says:

    خیلی شعر زیبایی انتخاب کردی گلم. لذت بردم.

  3. تنها Says:

    سلام. مطلب مفیدی نوشتید. استفاده کردم.

  4. تبسم Says:

    با این روش ها موافقم ولی ما تا بیایم اینهارودرک کنیم و بتونیم درست تصمیم گیری کنیم دیگه روزای اخر عمرمونه

  5. سعید Says:

    تجربه ی متفاوتی که در مورد «تصمیم گیری» داشتم عوض کردن جایگاه عقل و دل بود. یعنی احساس کردن با عقل و فکر گرفتن با دل. گذشته از سختی های فراوان این کار و معایبش، خیلی وقتها این روش بهم کمک کرد که تو شرایط دشوار تصمیم های درستی بگیرم.

    پ.ن1: بیشتر از یک هفته قبل آقای سروش نامه ای رو به آقای خامنه ای نوشتن که فکر می کنم خوندنش خالی از لطف نباشه.

    پ.ن2: این وبلاگ قراره بسته بشه و از این به بعد تو «وردپرس» بنویسی؟

  6. سمیرا Says:

    ما نیز تصمیم گرفتیم درس بخوانیم

  7. آتیش پاره Says:

    همهی زندگیمون روی این تصمیم گیری ها میگذره.
    این احساس لعنتی رو نمیدونم چی کارش کنم

  8. افشین Says:

    موافقم . ولی راستش باید اعتراف کنم اکثر تصمیات من احساسیه . متاسفانه گاهی هم شتاب زده و عجولانه مثل مورد سومی که گفتی . توی وردپرس نظر دادم . موفق باشی .

  9. یک دانشجوی پزشکی Says:

    تصمیم؟می دونم اون پست دو راهیم رو خوندین من هم تو تصمیم گیری موندم!ولی با این همه باز یکجایی می رسه که آدم از پشیمونی بعدیش می ترسه.وقتی با همه این حرفها باز تو دودلی باشیم

  10. کاوشگر Says:

    سلام ممنونم از شما بخاطر درک و شعور زیای که دارید. شکر خدا الان ارومم. پستت درباره ی تصمیم خیلی به من کمک میکنه تا بتونم تصمیم درستی بگیرم.واقعا ممنونم.
    واقعا بزرگوارید

  11. default Says:

    به قول خودم:

    عقل اگر ننشست با دل، عذر او معذور دار
    قلب عالم از غمش امروز شیدایی شده است

  12. دینا Says:

    سلام. من نمیدونم این عقل و احساس چه جوری از هم جدا میشه؟! فکر میکنم شعاره! چون خیلی باید آدم سنگ دل باشه که بتونه عقل و احساس از هم جدا کنه! شاید من خیلی احساساتیم.
    تقریبا با همه موارد موافقم. وبگاه جدید هم مبارک باشه 🙂

  13. خورشید Says:

    مشکل همین عجله است که کارو خراب میکنه

  14. هستی شمال Says:

    سلام خیلی مفید بود هرچند بازم هیچ فایده ای نداره تصمیم که میخواد گرفته بشه بیشتر وقتا به بدترین نحو گرفته میشه متاسفانه

  15. زبل خان Says:

    مهمترین تصمیم جدا کردن عقل واحساس..

  16. زبل خان Says:

    رفتید وب سعید نیشخندالسلطنه؟؟؟برید..
    ادرسم تو پیوندای من هست..

  17. سیمین (امید) Says:

    سلام
    من هر وقت تصمیم می گیرم تو دردسر می یوفتم چون همیشه سختترین راه رو انتخاب می کنم
    مطالب خوبی بود
    تا آپ بعدی

  18. دختر جاده Says:

    به نظر من هم مهمترین تصمیم در مورد جنس مخالف است..که اونم غیر ممکنه احساس درش دخیل نباشه..
    راهنمایی خوبه..ولی خیلی وقتا هم ممکنه به ضرر ادم تموم شه..چون دید آدمو عوض می کنه اونم به اشتباه…

  19. ستوده Says:

    سلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

  20. تارا میرکا Says:

    اینا درست، ولی خیلی وقتا تصمیم گیری ها آنی و لحظه ای هستن…

  21. شمع سحر Says:

    با همش موافقم مخصوصا اولی و چهارمی.

  22. شادی Says:

    سلام /من همیشه در تصمیم گیری ها اشتباه کردم /مشورت هم میکنم اما اخر کار خودم رو میکنم و مثل خر تو گل فرو می روم
    گاهی یک سنگ می اندازم تو چاه که صد تا عاقل هم نمی تونند در بیاورند

  23. یه پسر جوون Says:

    حتما این راهنمایی های شما میتونه کمک حال یه پسر جوون باشه تو تصمیم گیریهاش

  24. سیم سیمک Says:

    سلام خوبی ؟

    نمی دونم با حرفات موافقم یا نه

    فقط می دونم که هیج وقت از تصمیم هایی که با دلم گرفتم پشیمون نشدم….

    و اینکه…این روزا درگیر یه تصمیمم که ….

    تا حالا این طوری سر یه دوراهی گیر نکرده بودم….

    مطلب خوبی بود

    موفق باشی .

    یاعلی

  25. هاD Says:

    درسته . دلایل دیگه هم می‌تونه دخیل باشه . کاش مردم ما اگر خلوت می‌کنن تا تصمیم بگیرن با عقلشون این کار رو بکنن نه با دلشون .

  26. جونده ی دانش Says:

    من در مورد سومی انقدر صبر می کنم که اعصاب همه رو خورد می کنم
    ولی بقیه ش تقریباً خوب عمل می کنم.
    از این به بعد هر وقت خواستم یه تصمیم جدی بگیرم، یاد اینجا می افتم

  27. روشنفکرنما Says:

    توصیه های درست و علمی اما گاهی واقعا نمیشه اجراشون کرد مثلا در مورد جدا کردن عقل و احساس در مقام تئوری راحته اما در عمل نه. شاید مهم اینه که هر تصمیمی که گرفتیم تاوانشو خودمون پس بدیم

  28. نیلوفر Says:

    یکی باید این حرفا رو به من بزنه. آخه یکی نیست بگه دخـتـــــــــــــــــــــــــــــر انقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدر احســـــــــــــــــــــــــــــــاسی تصمیم نگیر.
    ولی خب یه موقعهایی هم جدا کردن این دو تا از هم سخته. بهم حق بدین. ولی یه خوبیی دارم اونم اینه که حداقل وقتی اشتباه می کنم به حرفها و نصیحتهای دیگران گوش می کنم و زود خودمو جمع و جور می کنم.
    راستی مرسی از راهنماییت بابت قالب. دوونه جونم من اسم تمام دوستانم رو به ژوشه ی نیلوفر اضافه کردم اما باز هم نمی تونم برم اون کد رو بردارم از اونجا. اگه ممکنه کد رو برام بفرست تا برم لینک بلاگ گردانو بزارم توی وبلاگم. اسم خیلی ها رو بهش اضافه کردم. فکر می کنم حالا حالا ها نیاز به ویرایش ندارم. ممنونم دوست خوبم برای همه ی کمکهات. از خدا می خوام اونم بهت همینجوری مخلصانه کمک کنه.

  29. s m a Says:

    bahatooon kaamelan movaafegham, diruz ye lebaas kharidam ajooolaane! alan pashimoonam! alan matlabe shomaaro ham khundam halam badtar gerefte shod! bashe ke ebrat beshe!i

  30. نیلوفر Says:

    مرسی گلـــــــــــــــــــــــــــــــــم. ممنون از تمام محبتهایی که بهم داری. امیدوارم بتونم جبران کنم. راستی چرا صورتین؟؟؟؟؟؟ من نمی خوام اون رنگی باشن لینکهام.

  31. روزها Says:

    اونقدر خوب مینویسی که به دل میشینه.
    تصمیم گیری درست به این رکن هایی که گفتی نیاز داره!

  32. زبل خان Says:

    هستید….

  33. اسقاطی Says:

    من همه کارام تنده، میمیرم بخوام کلی فکر کنم.
    راستی دیگه تو این بلاگ نمی نویسی؟ یعنی اون یکی بلاگتو لینک کنم؟

  34. ساره Says:

    سلام.مرسي كه خبرم كردي!!!!اين بستتم مثل بقيه بر محتوا بود.خيلي جالبه منم دقيقا بين يه دو راهي سخت موندم كه ديكه كم كم داره صبرمو تموم ميكنه.نميدونم بايد جي كار كنم.اصلا ادم تصميم كيري نيستم.كه اين ميتونه براي ادم خيلي بد باشه.اميدوارم بتونم يه راهي بيدا كنم.
    راستي به خونه جديدتم رفتم.اميدوارم اونجا هم مثل اينجا عالي باشه

  35. نگار Says:

    خیلی مفید بود

  36. مــژده Says:

    سلام عزیزم
    معذرت که دیر اومدم
    بعضی تصمیما هستند که سرنوشت آدم عوض میکنن…
    به الان تنها فکر نکنیم ، به راحتی الانمون ! به آینده ای که در پیش هستشم فکر بکنیم و تصمیمی بگیریم که به درد آیندمون هم بخوره .

    واقعاً من که عاشق فیلمای ایندفعه شدم

  37. پزشک بارونی Says:

    حرفت درست و منطقیه اولا
    دوما بری ورد پرس اینجا تعطیل ی شه؟
    سوما دوس دارم اونجا هم سر بزنم ولی با توجه به تزدیکی ترم دارم لینکامو کم می کنم شرمنده به شعرات نمی رسم

  38. پرستوی عاشق Says:

    سلام.وبلاگ قشنگی داری.با زمینه ی جالبی.متنایی که توش میذاری یه حس عجیبی به آدم میده.خوشحال میشم اگه افتخار بدی تا یکی از بازدید کننده هات باشم و تو هم همینطور.اگه دوست داشتی به کلبه عشق منو یاسرم سر بزن و منو از تنهایی در بیار.
    منتظر خبرت هستم دوست خوبم

پاسخی بگذارید

