حسرت

سال گذشته از طرف شرکت برای یک ماموریت کاری به دبی رفتم . مهمترین بندر کشوری که تاریخ تاسیس اون , فقط به حدود 200تا300 سال قبل میرسه . چگونگی پیدایش این کشور کوچیک اما ثروتمند اینجوری بوده که ؛ بعد از حمله ی  پرتقالی ها به جزیره هرمز که در اون زمان مهمترین بندر و مرکز تجاری خلیج فارس بحساب میومده , مردم و بازرگانای این جزیره , بخاطر بالا رفتن حقوق و عوارض گمرکی و تبعیض هایی که پرتقالی ها نسبت به اونا اعمال می کردن , ناگزیز از اونجا به سرزمین های جنوبی خلیج فارس مهاجرت کردن . و کم کم هر قبله ای در سرزمین هایی که در اون ساکن بودن , اعلام استقلال کردن و کشورهای عربی حوزه ی خلیج و از جمله امارات متحده عربی رو بوجود آوردن .

کشوری که مردمش هیچگونه پیشینه ی تاریخی و فرهنگی ندارن و اصالت و تمدن بخصوصی هم در اون وجود نداشته , در حال حاضر یکی از زیباترین و پیشرفته ترین شهرهای دنیا , یعنی دبی رو , توی بیابون های خشک و سوزان و بی آب و علف شبه جزیره عربستان درست کرده؛ و مردم از سرتاسر دنیا برای تفریح و خرید و سرمایه گذاری به اونجا میان .

وقتی اونجا بودم , هرچی بیشتر توی شهر میگشتم و اطلاعاتم بیشتر میشد , حسرت و تاسف خوردنم هم نسبت به کشور خودم بیشتر میشد.مدام توی ذهنم , کشور خودمونو با اونا مقایسه میکردم و میدیدم که ما کجا و اونا کجا.بذارین بعضی از اون چیزایی که اونجا دیدم , بگم تا شما هم با من توی حسرت خوردن , شریک بشین.

اونا برای زیباسازی خیابون ها و میدون های شهرشون , حتی خاک کشورشون رو عوض کردن و از اروپا خاک خریدن تا بتونن همون گل ها و درختایی که توی اروپا هست رو توی کشور خودشون هم داشته باشن.

اونجا از ابتدای تولد یه کارت الکترونیکی (شبیه کارت های عابر بانک های خودمون) برای شما صادر میشه که تمام اطلاعات پزشکی شما توش ذخیره میشه . یعنی شما از همون اول تولد هر دکتری برین و هر دارویی براتون تجویز بشه , اطلاعاتش توی اون کارت ذخیره میشه و شماهرکجای این کشور به دکتر مراجعه کنید , تمام اطلاعات پزشکی تون در دسترس مراکز درمانی هست.

اونجا شما بعد از فارغ التحصیلی , به بانکی بنام بانک توسعه و تجارت مراجعه میکنید و طرحی رو که برای شغل و حرفه ی آینده تون با توجه به مدرک و رشته ی تحصیلی تون درنظر گرفتین , ارایه میدین.اون بانک با توجه به طرح شما , وامی دراختایرتون میذاره و اولین قسطش رو شش ماه بعد از سوددهی طرح شما , ازتون میگیره.

همین کشوری که تاریخ طولانی نداره , به همین چندصدسال تاریخ هم افتخار میکنه و مدام در مورد آداب و رسوم گذشته و اصیل مردم کشورش , تبلیغ میکنه و اونا رو به مردم کشورش یادآوری میکنه . توی تلویزیون دولتی امارات مدام این جمله رو تکرار میکنن که » اماراتی هستم و به آن افتخار میکنم.

این پست رو ننوشتم که برای اون کشور تبلیغ کنم یا بگم اونجا بهشته و اینجا جهنم , نه . فقط میخوام بگم ما با 2500سال تاریخ و تمدن درخشان و اینهمه منابع , کجای کار هستیم و یک کشور کوچیک و تک محصولی که تاریخ اون از سه 300سال هم تجاوز نمکنه , کجا!!!

برچسب‌ها: , , , , , ,

85 پاسخ to “حسرت”

  1. نگار Says:

    یعنی چندم شدم؟

  2. علی.ک Says:

    سلام بزرگوار شما که دوباره ما را اسیر خودت کردی با این همه لطف. ایولا
    در خصوص امارات هم باید بگم امیدوارم ما هم یکروز انقدر پیشرفت کنیم . تا فقط یک ابر قدرت به نام ایران بتونه تو دنیا حرف اول را بزنه. بازم ممنون

  3. نگار Says:

    واقعا تاسف آوره که قدر کشور خودمونو نمیدونیم مطمئنا اگه رو اینجا هم کار بشه خیلی بهتر از کشور هایی میشه که کلی هم ادعا دارن

  4. علی.ک Says:

    ادرسم را یادم رفت

  5. تنها Says:

    بله متاسفانه دبي را پول سرمايه داران ما به اين شكل دراورده. فقط هم به خاطر فرار سرمايه داران بدليل بي كفايتي دولت.

  6. تبسم Says:

    🙂

  7. علی.ک Says:

    میگم لطف کن اسم لینکمو تغییر بده یا کاوش ذهنی ازادو مشتاف یا ذهنی ازاد و مشتاف

  8. سعید Says:

    یه کشور کوچیک و تک محصولی رو خیلی راحت تر از کشور بزرگی مثل ایران میشه اداره کرد. البته این موضوع چیزی از بار اشتباهات ما کم نمیکنه.

  9. دینا Says:

    سلام. الان که میگن کشتی شون بدجوری به گل نشسته. منم 4 سال پیش به عنوان مترجم رفتم اونجا. هر چی که دیدم پسرهای خوشگذرون عرب بود که شبا فقط پاشون از خونه میزاشتن بیرون و آدمهای چشم بادومی که بیشتر شغل ها رو در اختیار داشتند. اما در اینکه تکنولوژی در کشورشون خیلی پیشرفت کرده شکی نیست 🙂 خوب این مشکل کشور ماست که فکر میکنه عقل کل هستش و روز به روز حصار دور و اطرافمون داره تنگ تر میشه!!

  10. آتیش پاره Says:

    خداییش منم بعد از سفر به اونجا حسرت خوردم .
    یه کشور بدون اصالت اما پر از سرمایه . چی بگم والله موندم عیب کار کجاست

  11. پر Says:

    ممنون از لطفتون

  12. هاD Says:

    از قدیم گفتن داشتم داشتم حساب نیست . دارم دارم حسابه

  13. the man who never smile Says:

    سلام
    مشکل همینه
    ایرانی باعث آبادی جایی میشه بعدش اون محل با افرادش برای ایران شاخ و شونه میکشن
    این مشکله
    این آدم رو میسوزونه
    و اعصاب آدم رو میریزه به هم
    بماند
    میدونی
    من فکر میکنم حقمونه همچین چیزی سرمون میاد
    چون ارزش خودمون نفهمیدیم
    چون خودمونو مفت و ارزون فروختیم
    همین و بس
    فعلا
    شادزی

  14. يوتاب Says:

    سلام

    ميگن در دبی یه اثر که قدمتش به دویست سال هم نمیرسه پیدا کردن و با کلی سلام و صلوات و خوشحالی بردن تو موزه و کلی براش ارزش قائلن حالا ماداریم تاریخمون تحریف میکنیم میخوایم از تو کتابای درسی بچه ها حذفش کنیم و تازه تو نقشه کتاب درسی بچه ها عکس خلیج فارس هم حذف میکنیم

    داریم به کجا میریم؟؟؟

  15. پــ.ـــوریــــ.ــا مـــ.ـنــ.ــزه Says:

    این فرق مدرنیته و تاریخه!
    تاریخ تا اونجایی که می دونم زیاد به درد آدم نمی خوره و فقط باید باهاش پز داد ولی با مدرنیسم می شه راحت زندگی کرد و لذت برد. مهم نیس دبی یا قبرس یا هر جای دیگه ای که هیج تاریخی نداره. مهم اینه که زندگی در لحظه رو می شه به خوبی تجربه کرد …

  16. سمیرا Says:

    قراره از کتابای تاریخ پادشاهاش رو حذف کنن. اون وقت چی از ایران می مونه؟

  17. سیمین (امید) Says:

    سلام و ممنون از حضورت
    خوب پیشینه جالبی برای امارات بود که من نشنیده بودم اطلاعات عمومی خوبی بود و چون به این مبحث علاقه ندارم یا شاید مطمئنم اختلاف نظر داریم سکوت می کنم آپ خوبی بود
    تا آپ بعد برمیگردم

  18. سمیه-روزها Says:

    حیف و صد حیف!از این همه نعمتی که قدرش رو نمیدونیم!

  19. سعید هومو Says:

    سلام دوست عزیز ، بله واقعا جای تاسف و حسرت خوردن دارد ، ما که روزی مهد تمدن بودیم امروز به عصر حجر گام برمی داریم و به جای پیشروی پسروی میکینم اما این دبی که حتی به اندازه شهرهای بزرگ ما نیست سیر صعودی به سوی تمدن و دنیای روز دارد هم . امیدوارم ایران دویاره به روزهای پرافتخار برگرده

  20. default Says:

    پست جدید من با این پستت کاملا همسوست
    من و تو همدردیم

  21. default Says:

    سلام. لطفا بیا پیشم و ببین دارن با اصفهانموم چه می کنن. لطفا برای جلوگیری از تخریب آثار باستانیمون همه را از وجود این مطلب آگاه کن.
    پ.ن: به دلیل آگاهی رسانی به عموم، کپی برداری از این مطلب، به صورت کامل یا برداشت خواننده، با اطلاع اینجانب مجاز است.
    http://www.superposition.mihanblog.com/post/189

  22. احمد نامي Says:

    كاكا جان داغ دلمه تازه اتكه چه بگم كه نگفتنم بهترن وقتي حرفي از تجارت وسرمايه گذاري ابوت ناخداگاه اسم كشورهاي حوزه خليج فارس تو ذهنمو تداعي ابوت مثل دوبي، كويت ،عربستان و…جالبن كه بدونيم ايي كشورون كوچك از نظر فضا بزرگترين كشور از نظر سرمايه گذاري در خارج كشورن كه بااين سرمايه تيم اخرن ،بانك تاسيس اكنن وخيلي كارون دگه و ما تو ايران زرخيز فقط به قول شما حسرت اخوريم وشعار اديم آآآآآآآآآآه ه ه ه ه هه

  23. دختر دیوونه Says:

    یوانه جان بابت دیکردم ببخشید مدتیست دیوانه تر شده ایم و گرفتار
    خیلی چیزها مانند این پستت از اطرافیان شنیده و خوانده ایم و به عقب ماندگی کشورمان لعنت فرستادیم تا زمانی که ا.ن این 4 سال را با ما همراه است روی پیشرفت این 4 سالمان هیچ امیدی نیست مگر انکه دعایی کنیمو بعد ازین 4 سال فرجی شود
    میرویم پست پایینت را بخوانیم چون یکی از ارزوهای خود ما نیز هست
    با اجازه

  24. تی تی Says:

    جالب بود

  25. دختر نارنج و ترنج Says:

    سلام عزيزم
    ممنونم كه لطف كردي و از آپ شدنت خبرم كردي. دوبي نرفتم اما يه خورده ديدم كه اوضاع زندگي مردم اونجا چطوره، حرفات برام كاملا تازگي داشت. اين اطلاعات رو نمي دونستم.
    گاهي آرزو مي كنم كاش تاريخي نداشتيم و به جاش يه كمي فرهنگ داشتيم! يه كمي مي دونستيم كه چطوري بايد از اين همه موهبت خدا استفاده كنيم.
    عجيبه كه وقتي دقت مي كني اكثر كشورهايي كه تاريخ خيلي غني دارن الان آنچنان قوي نيستن و اين براي من هميشه مايه تعجبه… اوليش خودمون، حتي يونان و مصر و ايتاليا هم جزو كشورهاي خيلي خيلي پيشرفته نيستن. هرچند فكر كنم هيچ كدوم به وضع ايران نباشن….
    مطلبت خيلي جالب بود. ممنونم…..
    موفق و شاد باشي هميشه.

  26. افشین Says:

    واقعا جز تاسف چیزی نمیشه خورد .

  27. شیدا Says:

    سلام
    مطلبت و تازه دارم می خونم .
    این وبلاگت رو هم لینک کردم .
    لینک بلاگ من به حروف البفا است .

  28. شیدا Says:

    آپ هستم با 2 مطلب در وبلاگ مسائل و روابط
    http://www.prolog96.blogfa.com

  29. تی تی Says:

    با مطلبی تحت عنوان » کارکردن بخشی از زندگیه منه » به روزم

  30. زن مستقل Says:

    سلام
    ماشااله چه سریع آپ می کنی
    آفرین به همت و اوقات فراغتت

    بله من هم متاسفانه همین نظر را دارم
    واقعا» باید افسوس خورد به این اوضاع و احوال…..

  31. روشنفکرنما Says:

    ممنون که به ما دوبی نرفته ها اطلاعات میدی! از شوخی گذشته مرا هم در غم و حسرت خودت شریک بدان

  32. یه چشم آلبالو یه چشم گیلاس Says:

    راستشو بگو کامنت منو چکار کردی؟
    من کامنت گذاشته بودم که من پست ئرخواستی میخوام.از پاییز اون سالها توی پارک ملت

  33. بوبو Says:

    سلام
    شرمنده وضعیت جالب نبود ÷ستتو هنوز نخوندم
    اومدم حالتو ب÷رسم و بپرسم دختر گلی چطوره؟
    من خوبم به پستم نیگا نکن:))
    همین فعلا چون حس ترن هوایی منو خفت کرده
    بای بای

  34. سامره Says:

    v

  35. يك دانشجوي پزشكي Says:

    سلام.نمي دونم چي بگم.به حالشون قبطه نمي خورم ولي براي خودمون ناراحتم!

  36. نیلوفر Says:

    در اینجا جا داره بگم:
    کوروش بخواب که ما به سرمون داره میادیمبوش به حالت که نیستی ببینی چی به سرمون داره میاد.

  37. عسل Says:

    سلام.مطلب جالبي بود و يكم هم تاسف بار…منم كه اونجا بودم عيد همين احساسو كردم..مگه ما چيمون كمتر از اين عرباست…در ضمن ممنون كه به وبلاگم مياييد

  38. ثلج Says:

    خلایق هر چه لایق. مردمی که مثل بدبختا هر بلایی سرش بیارن لال بمونه ، همینم از سرشون زیاده.

  39. دختر جاده Says:

    فقط می تونم بگم متاسفم…

  40. زندگی سگی Says:

    هر جا که سیاست و علم رو از دیانت جدا کنی موفق میشی

  41. زندگی سگی Says:

    همین اروپا مگه نبود
    تا دنبال دین و معنوی گری بودند به سمت قرون وسطی رفتند
    تا دین رو گذاشتند کنار یا از علم و سیاست جداش کردند پیشرفت کردند

    الانم درد ما همینه…

    • دیوونه Says:

      کاملا» درست میگی . نمونه ی نزدیکش هم ترکیه است , که بعد از انجام این رفورم , پله های ترقی رو به سرعت طی کرد.

    • زندگی سگی Says:

      البته آدم باید ببینه تو دین چیه که باعث عقب موندگی میشه ؟؟؟
      به نظرم ان چیزی که مسبب واقعی عقب موندگی هستش استفاده نکردن از عقل و دلایل عقلانه به بهانه وجود حکم دینی در کارها هستش که با کنار گذشتن دین از سیاست هم تا حدی زیاد برطرف میشه … مشکل اصلی ما سو استفاده از ما و منابع کشورمون به هر بهانه ایست .. دیروز میهن پرستی … امروز دین … و فردا هم معلوم نیست … و این میمونه تا روزی که یاد بگیریم به جز عقلمون به کسی اجازه ندیم بر ما جکومت کنه …

  42. مرد تنها Says:

    خیلی جالبه با این همه نظر ما رو نخواهی دید!مطلب خوبی بود

  43. rexaniar Says:

    2500 سال قدمت داریم اما فرهنگ نداریم…متشکرم که سر زدی
    یاعلی

  44. ناخنگير Says:

    حال و هواي نوشته هايم حاكي از وضع و حال است…اما مي خوانم..قلم شيرين و گوياتان را دوست دارم و در مدتي كه نبودم از طريق گوگل ريدر پي گير نوشته ها بودم..
    ممنون

  45. تبسم Says:

    :دی. ینی همون ایکونی که توی بلاگفا هس یارو دندوناش بیرونه:دی(نیشخند).:)

  46. داداش محمد Says:

    سلام داداش گلم
    راستشو بخواي هنوز فرصت نكردم 2 تا ژست آخرت رو كامل بخونم
    واسه همين در اون مورد فعلا نظر نمي دم
    الان فقط اومدم بگم اطاعت امر كردم
    آدرس وبنامه و نام شما رو به درخواست خودتون تغيير دادم

  47. هلی Says:

    فعلاتومملکتی که یه نفر می تونه درآن واحد هم برای ریاست تربیت بدنی،هم واسه ریاست شرکت نفت،هم واسه وزارت نفت موردنظر رییس جمهورباشه اونم فقط از رو یه آشناییه فامیلی دیگه چه انتظاری می شه داشت؟!!!!
    می دونی که کیو می گم؟
    راستی یه سوال ضایع!شما خانوم هستی یا آقا؟من دانشمندهنوزاینونمی دونم!

  48. هلی Says:

    ببخشید….منظورم وزارت (نیرو)بود….حواس واسه آدم نمی مونه که……!

  49. جونده ی دانش Says:

    خیلی دبی بهتر از اینجاست.
    حداقل همه چی رو نظم انجام میشه و به ظاهرش هم میرسن.
    هرچقدر هم تعریف کنید کمه!
    —-
    چرا به من نگفتید آپ کردید؟

  50. X Says:

    در کل هیچ وقت تمدن 2500 ساله و اینجور افتخارا رو قبول نداشتم! آدم همیشه باید ببینه در حال حاضر به کجا رسیده و اگه چیز افتخار آمیزی دید اونوقت به خودش بنازه…واقعاً کشور ما با همه ی تمدنش الان خیلی عقبه….هرچقدرم بخوای مثبت اندیش باشیم و نیمه ی پر لیوانو ببنیم، ولی این لیوان نیمه ی پرش اینقدر کمه که اصلاً به چشم نمیاد!….کشورمو دوستش دارم ولی خرابش کردن….خرابش کردن…..

  51. دختری در مزرعه Says:

    چطوری میتونم خصوصی بزارم؟

    • دیوونه Says:

      نظرات فقط بعد از تایید من دیده میشن.همون لحظه که شما کامنت میذارید ممکنه خودتون ببینید اما تا من تایید نکنم دیگران نمیتونن ببینن

  52. سمیرا Says:

    یه بار دیگه بهم معرفیش کرده بودی همون موقع ساختم ولی سر درنیاوردم(آیکون خنده)

  53. CipiD Says:

    منم با خانم يا آقاي ايكس كه اون بالا نظر دادن موافقم . مهم نيست ما قبلاً
    ي بوديم مهم اينه كه چيز از ايرانمون نمونده .
    الان فقط ميتونيم به اران سالها پيش افتخار كنيم . به اراني كه وجود نداره …

  54. یه پسر جوون Says:

    این چند روزه ما هم به زمین و زمان بدوبیراه گفتیم . یه اینترنت معمولی نفتی در اختیار ما نبود . چه برسه به اون امکاناتی که شما میگی …
    مشکل ما از خودمونه به نظرم :l

  55. مرحومه مغفوره Says:

    نگاه شماست که زیبا میبینه وگرنه نوشته های من اونم از اعماق گور… میدونم چنگی به دل نمیزنه.
    زنده و شاد باشی دوست من.
    گور تاریک و باریک و نمور ما را مزین فرمودید.

  56. حامد (تک نوشت) Says:

    حق با شماست. ولی به نظر من دوبی مثل بادکنکی بود که یهو ترکید. الآن وضعیت خوبی نداره.

  57. حامد (تک نوشت) Says:

    در نظرات برخی دوستان دیدم که از شما بابت اینکه بهشون خبر ندادید که آپ کردید ناراحت شدن. به نظر من با وجود گوگل ریدر و خبرنامه ها و سرویس های مختلف این مسخره ترین کاری باشه که یک وبلاگ نویس میتونه انجام بده.

    • دیوونه Says:

      حامد جان , من از روز اول , برای احترام به خواننده های وبم , همه رو خودم دعوت کردم . حتی اونایی که لینکدونی گوگلی دارن.این فقط جنبه ی احترام داره . همین

  58. rexaniar Says:

    ممنون..ممنون و ممنون.
    من هم شما رو لینک میکنم که هر زمانی که پست جدید میزارید متوجه بشم…یاعلی

  59. زبل خان Says:

    اپید.م…

  60. مسافر تنها Says:

    بايد به مسئولين مملكتمون تبريك بگيم

  61. ساره Says:

    سلام عزيزم بله شما لطف داريد من كم لطفم اونم جون سرم شلوغه ولي تقريبا فكر كنم سر هر مطلبت اومدم و نظر هم كذاشتما!شايد نظراي من بدستت نميرسه؛-‏)‏

  62. شهره Says:

    مطلبت رو ميخوندم با هات كاملا موافقم اما …!

  63. زبل خان Says:

    سلام..چرا ؟؟؟؟

    الان تازه تونستم پستتونو بخونم..خوب همونجا میموندید…

  64. rexniar Says:

    خوش بحال شما..این منه بدبختم که مثل یک حیوان نجیب 4پا تو گل گیر گردم

    • دیوونه Says:

      فقط یه خودباوری ساده همه چیز رو حل میکنه . شما ذهن خیلی بازی دارین و 100% میتونید هرچیزی رو که اراده کنید بهش برسید:grin:

  65. سامره Says:

    خوبی؟

  66. shadi Says:

    sسلام .
    منم از دبی نوشته بودم عجب کشوریه . چقدر هم امنیت هست .خوشا به حالشون .بیچاره ما/.در ایران وجدان کاری نیست و همه به فکر منافع شخصی خودشون هستن به خاطر همین این طوریه //مثلا یک خیابان را چند بار اسفالت میکنند (نا مرغوب )اما تو دبی عجب اسفالتی بود دست انداز هم وجود نداشت /صحرای شن را هم مکان توریستی کرده بودند
    بیچاره ما ایرانی های بدبخت با ان قانون های چند هزار سال پیش.
    مطلبتون عالی بود . شاد و سلامت باشین

  67. دختر ابی Says:

    یله من هم حقیقت زندگی رو پذیرفتم اما آدمهایی که برای پول دور ورت هستن به چه دردی می خورن باهاتون موافقم پول واقعا مهمه

  68. hairy man Says:

    مشکل اصلی همین هست
    سیاست و علم و دین باید از هم جدا بشند

  69. مــژده Says:

    بازم من 😀

  70. دختر دیوونه Says:

    گمگه دیوونه ها دل ندارن؟
    اتفاقا دل منو تو و بقیه دیوونه ها بیشتر میتنگه چون صداقت دل و خالصیشون بیشتره

  71. احمد نامي Says:

    سلام كاكاجان
    از ايكه به سر ازني خيلي ممنون راستي با قطعه نومه آپم به حتما» سر بزن

  72. عسل Says:

    سلام.ممنون كه به وبلاگم سر ميزنيد…واقعا آره با وجود دوستاي مجازي وبلاگم راحت تر ميتونم تحمل تنهايي تو دنياي واقعي رو بكنم.بازم مرسي از حضورتون…شاد باشيد.دختر گلتونم ببوسيد از طرف من.باي

  73. سیمین (امید) Says:

    sgسلام از نظرت بی نهایت ممنوم
    میتونم یه خواهشی کنم شعر کوتاهه میشه به اشکالاتش مستقیما اشاره کنی تا بررسی کنم و نظراتتو واضح بگی ممنون و شرمنده

  74. آهو Says:

    سلام!خوبین؟من هم با پوریا موافقم!کار ما شده که فقط بگیم تاریخمون چند هزار سالست!خوب این چه اصالتیه که کارش به اینجا کشیده!من هم یه بار دبی رفتم و یه عالمه هم حرص کشیدم بابت همه چی باور کن!کاش ما هم یکم پیشرفته بودیم از هر بابت!

  75. محبوبه Says:

    چی میشه گفت جز همون حسرت که شما گفتین…

  76. نیکی گردالی Says:

    واقعاً تأسف آوره. نه تنها تأسف آور بلکه اشک آدم هم در میاد

پاسخی بگذارید

