باورهای تازه

شاید بیشتر ما این مساله رو باور داشته باشیم که در جهان هیچ چیز مطلق نیست و به مرور زمان ناگزیز دچار یه سری تغییرات میشه.یعنی این الزام گذشته زمانه که میطلبه هر موضوعی بمرور دچار یه سری تحولات بشه.

خیلی از باورها و اعتقاداتی که ما داریم نشات گرفته از دوران کودکی ماست .یعنی بیشترش چیزاییه که پدر و مادر و محیط و جامعه ای که ما در اون زندگی می کردیم یا میکنیم به ما القاء کرده یا یاد دادن و ما به بدلیل سن کمی که دراون موقع داشتیم اون مسایل رو بی هیچ قدرت انتخاب یا تمییزی پذیرفتیم و هیچ اراده ای در رد یا پذیرش اونا در اون برهه از عمرمون نداشتیم.

اما هرچی سن بالاتر میره و دانش و فهم و تجربه انسان بیشتر میشه , ناخودآگاه شما دچار یه سری تضادها و تناقضات میان باورها و اطلاعات قبلی تون بااونچه که حالا خودتون اونو درک و حس کردید یا یاد گرفتین میشین.

حالا برخورد ماها در زمان رسیدن به این دوراهی خیلی مهمه, چون معمولا این دوراهی در اولایل دوران جوانی که یکی از مهمترین فصل های زندگی آدماست پیش میاد.یعنی در دوره ای که هر تصمیمی که شما بگیرید روی الباقی زندگی شما میتونه تاثیر خیلی مهمی داشته باشه.حالا نوع نگاه و تصمیم هرکس یه جوره.

یه عده وقتی به این دوراهی میرسن یه لحظه بهش نگاه میکنن و دوباره سرشون رو پایین میندازن و انگار که نه انگار به همون راه گذشته ادامه میدن.یعنی باخودشون میگن : حتما و الزاما» هرچیزی که از بچگی یاد گرفتم همون درسته و منم باید همونو ادامه بدم.

یه عده هم برعکس گروه اول سعی میکنن بیشتر راجب انتخاب میسر جدیدشون فکر کنن.اما وقتی میفهمن که یه سری تناقضات وجود داره میترسن که راه جدیدی رو پیش بگیرن و بااینکه میدونن دارن راه نادرستی رو میرن و راه اصلی جای دیگه ایه , اما بخاطر ترس ذاتی شون از روبرو شدن با حقیقت های جدید زندگی , تصمیم میگیرن که بخیال خودشون راه آسون تر رو پیش بگیرن و فقط در حد یه اجرا کننده ی چشم و گوش بسته باقی بمونن.

اما این وسط گروه سومی هم هست که وقتی به این دوراهی میرسن , سعی میکنن اول با سنجیدن افکار و ایده ها و آموخته های جدیدشون با باورهای قلی راه جدیدتر و درست تری رو برای زندگی شون انتخاب کنن و از روبرو شدن با تناقضاتی که بین باورهای گذشته شون با چیزایی که با عقل و فکر خودشون بهش رسیدن , هیچ هراسی نداشته باشن.

توی زندگی ممکنه چیزای زیادی وجود داشته باشه یا سر راه ما قرار بگیره که با باورها و اعتقادات ما مغایر باشه اما شاید راه درست این باشه که به هر نوع تغییر و دگر اندیشی موجود با یک دید مثبت نگاه بشه.شاید همین دید مثبت و قدرت شکل گیری با شرایط جدید , باعث بشه راه هایی جلوروی ما قرار بگیره که حتی فکرش رو هم نکنیم.اما اینکه فقط چون موضوعی از کودکی و توسط والدین ما یا جامعه در ذهن ما نهادینه شده رو درست بدونیم , شاید یه نوع دگم فکری باشه که با آرمانهای یک انسان قرن بیست و یکمی در تضاد باشه.

در قرن حاضر که انواع مختلفی از وسایل و تکنولوژی های پیشرفته برای فهم بیشتر و بهتر و راحت تر بشر از محیط و اجتماع و باورهای موجود وجود داره , خیلی راحت میشه راجب مسایل تحقیق و کنکاش کرد و به بهترین و عقلانی ترین نتیجه رسید.هر موضوع یا رویدادی رو باید بدون هرگونه تعصب و اعتقاد کورکورانه ای با ترازوی عقل سنجید و با معیار تجربه و خرد محک زد.قرار نیست که ما ملزم به باور چیزهایی باشیم که با عقل و دانش امروز بشر ناسازگاره.

مثال روشن این موضوع , وضع اقتصادی و شرایط زندگی مردم در کشورهای مختلف جهانه.در کشورهایی که مردم اون به باورها و خرافه های قدیمی و اثبات نشده و غیر عقلانی باورمند هستند, شما شاهد فقر و فساد و عقب ماندگی های زیادی هستید ؛ اما بلعکس در کشورهایی که مردمش بیشتر بر پایه ی عقل مداری و پیروی از افکار نو و اثبات شده ی علمی هستند و دارای افکاری پویا و دگر اندیش هستند , شاهد جامعه ای سرزنده و مرفه چه از لحاظ اقتصادی یا رفاه عمومی مردم هستیم.

ما ایرونی ها از قدیم بعنوان مردمی خردمند و خردگرا مشهور بودیم , باید ببینیم که چرا این حال و روز امروز ماست . باید به دنبال باورهای تازه و امروزین بود.باید از باور کورکورانه و متعصبانه دوری جست.شاید اگر اینگونه بودیم امروز به چنین وضعی در سرزمین مادری مون دچار نبودیم.

یادداشت:کامنتدونی قالب جدید در اول هر پست (سمت چپ عنوان  پست) میباشد.(با پوزش از این توصیح)

برچسب‌ها: , , , , ,

71 پاسخ to “باورهای تازه”

  1. آتیش پاره Says:

    سلام خودمو متاسفانه جز دسته دوم میدونم
    اما اتفاقا این روزا دارم فکر میکنم بهتره یه تغییری تو رفتارام بدم اونی که از نظر خیلی ها درسته شاید واقعا از نظر من اشتباه باشه پس واسه چی انجامش بدم

  2. بوبو Says:

    چقدر خوبه که گودر روباز کنی وببینی که حرفای یه دیوونه بازم راه افتاد…:)
    این بهترین حسه…
    پاینده باشی:))

  3. بوبو Says:

    وای اول شدم یغنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:))))))))))))))
    قالب جدید مبارکه:)

  4. فاطمه Says:

    بعضي وقتا به روزكردن باورا اشتباه متحمل خيلي سختياس ….

  5. سعید Says:

    با نتیجه گیریت خیلی موافق نیستم. شاید این برعکس اونی باشه که گفتی. یعنی رفاه جامعه رو به حدی از آسایش فکری برسونه که زمان اضافی برای فکر کردن به مسائلی غیر از زنده موندن رو بهشون بده. با شروع تفکر روی کارهای عادی روزانه، فلسفه ی پرسشگری شکل میگیره که جواب های غیر عقلانی رو قبول نمیکنه و این آغاز پیشرفت و گسترش رفاع و در مجموع زمان برای فکر بیشتر هست؛ این چرخه ی رفاه – تفکر می تونه برای مدت زیادی ادامه پیدا کنه و باعث قدرتمند شدن هرچه بیشتر اون جامعه بشه.

  6. دختر جاده Says:

    به به به ..نمی دوونی چقدر خوشحال شدم که می بینم سالم و سر حال دوباره به جمعمون برگشتی…
    امیدوارم که همیشه سالم باشی…
    راستشو بخوای خوشی ها توی زندگی باعث می شه که بیشتر حسرت ی سری چیزا رو تو زندگی بخوری..اگر فقط ناذاحتی بود ادم زودتر همه چیزو فراموش می کرد…

  7. وارش Says:

    نوشته ات منو به فکر فرو برد ولی چرا وقتی من سر دوراهی هستم درست انتخاب میکنم ولی وقتی رجوع به دلم میکنم می بینم اشتباه کردم و وقتی زمان ازش میگذره بازم می بینم دلم راست میگفت من اشتباه انتخاب کردم . چرا ؟
    قالبت هم حرف ندراه عالیه

    • دیوونه Says:

      اینکه ما همیشه بین دل و عقلمون میمونیم خیلی طبیعیه.واقعا راحل اونو منم نمیدونم .

  8. زبل خان Says:

    خیلی فلسفیه…

  9. آهو Says:

    سلام دوست عزیزم خوشحالم باز مینویسی!کامنت میزاری…خیلی جات خالی بود خیلی الان از خواب دارم میمیرم اصلا نتونستم مطالبتو درک کنم ازز بس خوابم میاد …با ذهنی باز میام میخونم فقط ازدیدن کامنتت خیلی خوشحال شدم همیشه باش …

  10. هدی Says:

    وبلاگتان بسی شکیلتر گشته تبریکات ما را پذیرا باشید!!!
    به دلیل درگیری به امر درس و امتحان نتونستم پست را کامل بخونم فعلا جهت اعلام زنده بودنمان مزاحم شدیم…
    دعام کنین…

  11. مستر افشین Says:

    خیلی قالبت خوشکل شده

  12. Pedram3000 Says:

    به به وبت قشنگ شده !
    طوری نیست وقتی از اولش راه را اشتباه بریم فکر نمی کنم حالا حالا ها بشه درست بریم ایران اون موقع کجا حالا کجا اینجا 4 راهش پلیسش برای خودش دستور میده اون 4راه بالاتر هم برای خودش !

  13. مـژده(جمع دخترونه) Says:

    سلام دیوونه جان
    قالب خیلی قشنگه 🙂

  14. کاکا جنوبی Says:

    راه سوّم تقریبا بعضی وقتا خلاف جریان آب شنا کردن میشه که مقبول جمع نمیشه و در برابرت هم می ایستن .انوقت باید ایستادگی کنی به هر نحو .
    اخوان ثالث هم سه راه رو به تصویر کشیده .سه ره پيداست .نوشته بر سر هر يك به سنگ اندر
    حديثي كه ش نمي خواني بر آن ديگر
    نخستين: راه نوش و راحت و شادي
    به ننگ آغشته ، اما رو به شهر و باغ و آبادي
    دوديگر: راه نیمش ننگ، نيمش نام
    اگر سر بر كني غوغا، و گر دم در كشي آرام
    سه ديگر: راه بي برگشت، بي فرجام

    • دیوونه Says:

      درسته بر خلاف جریان آب شنا کردن خیلی سخته اما اگر چیزی رو بفهمی و خودتو به ندونستن بزنی شاید خیلی بدتر باشه

  15. عرعري Says:

    وا… مسئله اي رو مطرح كردي كه يكم سنگينه! من تا حدودي هم عقيده ام باهات و هرگونه خرافه پرستي رو در هر رده اي، از كوچك ترين تا بزرگترينش رو تقبيح ميكنم. متاسفانه آموزشهاي نادرست، تبليغات كساني كه گمان ميكنند نتيجه مثبت حاصل شده از خرافه پرستيشون بوده، تبليغات گاها حاكمين در اين زمينه با هدف حفظ قدرت و در جهل نگه داشتن مردم، اعتقادات بزرگان فاميل و خانواده و در نتيجه محيط تربيتي نامناسب، همه اينها و خيلي موارد ديگه ميتونه اين «خرافه» ها رو به «باور» تبديل كنه و وقتي چيزي «باور» شد، برات مقدس ميشه، برات «واقعي» ميشه و اونوقته كه هرچيز مخالف با اون، ميشه «غير واقعي» و حتي ممكنه بشه «خرافه»!! يعني يه خرافه ممكنه حتي در دشمني با خرافه ديگري بوجود اومده باشه و الي آخر… اينجاست كه «خرافه» ميشه «ملكه ذهن» و ديگه فكر، جاي خودش رو به «اعتقاد» و «باور» ميده و تفكر جاي خودش رو به تقليد… و اونوقته كه بايد گريست.

  16. عرعري Says:

    راستي، قالب جديدت هم مبارك باشه. خيلي قشنگ و متينه.

  17. سایه Says:

    سلاااااااااام دیوونه جان
    خدا را هزار مرتبه شکر که خوب شدی و برگشتی اینجا
    می بینم که حسابیم خونه تکونی کردی
    دمت گرم

  18. داداش محمد Says:

    وای
    پسر هیچ معلومه تو کجایی
    هیشکی ازت خبر نداشت
    این آخرا هم که زبل خانوم نگرانم کرد
    تو مشهد به یادت بودم داداش
    فالب و باور های تازه و قدیمی رو بیخیال…
    جان محمد الان خوبی
    اصل حالت خوبه؟
    شرمنده وسط بحث داغ کامنتدونی احوالپرسی میکنم
    همش تقصیر این ورد پرسه کهکامنت خصوصی نداره
    منو از خودت بی خبر نگذار
    علی علی

  19. دایی چوبین Says:

    اول اینکه بگم که قالبت خیلی زیباست و آفرین به سلیقه ات…
    و دوم اینکه: وای بر کسانی که چشم های خودشون رو رو به حقیقتی که در قلبشون احساس می کنن می بندن…

  20. آرمین Says:

    متن مثل همیشه زیبا
    من که میدونم کجا بودی شیطون بگم بگم؟
    هه.خوب شوخی کردم ایشالا که سالم و سرحال بیایا به جمع دوستان و کارت رو شروع کنی
    تا بعد…

  21. آرمین Says:

    سلام عزیز با توجه به اینکه من از 11 تیر ماه دوباره شروع به نوشتن میکنم لطف کن تا اون زمان در مورد مسائلی که در زیر نوشتم نظرت رو برام ارسال کن تا بتون پرتوان تر از قبل در اوردوز فعالیت کنم…

    1.نظرت راجع به اسم بلاگ چیه؟خوبه یا باید عوض شه؟اگه باید عوض شه اسم پیشنهادی تو چیه؟
    2.قالب وبلاگ و عکسهاش چه طور هستن ؟ به نظرت چه بخشهایی باید به قالب اضافه بشه؟
    3.سبک کارهایی که تو بلاگ قرار میدم به چه صورت هستن؟بیشتر اگه به نظم باشند بهتره یا به نثر؟
    4.به نظرت خوبه که به بلاگ به جز بخشهای قبلی بخشهایی مثل فیلم و موزیک و عکس اضافه بشه یا نه؟اگر بخش خاصی هم مورد نظرت هست عنوان کن.
    5.در نظر دارم یک بخش با عنوان پارازیت قسمت بالای بلاگ قرار بدم که دوستان براش پارازیت بفرستن و آپدیت شه و مطالب دوستان رو به صورت متحرک نمایش بده.نظرت در مورد این بخش چیه؟
    6.بخشی جدید با عنوان صندلی داغ در نظر گرفتم که هر 15 روز یک بار با یکی از وبلاگ نویسان یا افراد موفق مصاحبه ای رو انجام بدم و در وبلاگ قرار بدم.نظر تو چیه در مورد این بخش؟
    پیشاپیش از این که وقتت رو در اختیار من قرار میدی و در بهبود اوردوز کمکم میکنی ممنونم.

  22. دختر دیوونه Says:

    چه بخواهیم و چه نخواهیم این گروه ها و تفاوت ها وجود داره
    فکر کنم من بر عکس گروه اولم گرجه…

  23. سیم سیمک Says:

    بار سومه که دارم کامنت میذارم ونمیاد !
    کلافه شدم !
    قالب نوت مبارک .
    اومدم بگم کامنت دونی ها واسه این بسته س ککه همزمان آپ می کنم
    بیا نظرت رو بگو . می خونمت

  24. نیستا Says:

    سلام دوست عزیزم
    یه مدت حسابی همه رو نگران کردی
    منم معتقدم باورهای قدیمی و خرافات سد راه خیلی ها شده و واقعا جرکت کردن براشون سخته
    هر چند تو این دوره و زمونه خود جامعه یه جور مخالف فرهنگ هستش
    هر روز انگار داریم به عقب برمیگردیم….

  25. هستی شمال Says:

    مشکل ما اینه که منتظریم دیگری شروع کننده باشه اینو هنوز باور نداریم که برای درست شدن جامعه باید خودمون اول اصلاح بشیم تا هرکدوممون کل جامعه رو بسازیم

  26. یوتاب Says:

    سلام دیوونه ی عزیز
    دل همه تنگ شده بود واسه این نقدهای خوب محکمت
    واقعا با حرفاتون موافقم
    چی شد که این شد نمی دونم ولی امیدوارم درست بشه
    راستی اون متنی که من نوشتم اصلا جنبه ی بدی واسه کشورمون نداشت

    دیوونه ی عزیز گوگل ریدر من مشکل داره و چند تا از پیوندامو نشون نمیده که متاسفانه لینک وبلاگ شما هم از اوناست
    نمی دونم چرا! شاید باید یکی دیگه درست کنم

    • دیوونه Says:

      گوگل ریدر هم گرفتار دست یه سری آدم شده که دوست دارن همه ی دنیا رو مثل ما ایرونی ها توی یه شیشه کنن و فقط هرچی خودشون خواستن ما بگیم و انجام بدیم .این مشکل رو همه یا ریدرشون دارن

  27. گودزیلا Says:

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالم از اینکه برگشتی و به نت صفا دادی.
    در این مدت خیلی نگرانت شدم و طبق عادت همیشگی فکر کردم شاید تو هم مثل من ستاره دار شدی و مورد! واسه ات پیش اومده. انشالله هر چی که هست خیلی زود حل میشه…
    مطمئنا هر مشکلی که برای انسان پیش میاد در برابر قدرت نامتناهی انسان حقیر و ضعیفه و اگر ما بخوایم خیلی زود از پا درش میاریم. تنها باید به خودمون ایمان داشته باشیم و تلاش کنیم، که «انسان چیزی جز سعی و تلاش نیست»…
    در مورد پست زیباتون هم حمل بر خودستایی نباشه فکر میکنم جز دسته سوم هستم. کسانی که تلخیها و شیرینی های زندگی رو با هم چشیدن بعد مدتی به این اندیشه میرسن و در سختی های زندگی سخت میشن.
    سرافراز باشید و برفراز

    • دیوونه Says:

      ایمان بخود داشتن چیز خوبیه اما یه وقتایی از دست آدم خازجه و توانش واقعا نیست.

  28. فاطمه Says:

    قالبه كه آخرشه به به (رضايت)

    • دیوونه Says:

      خوشحالم که اکثریت از این قالب خوششون اومده.راستش خودم هم خیلی دوستش دارم

  29. ناخنگیر Says:

    دست نوشته های عمیق تون رو همیشه میخونم اما فرصت کامنت ندارم…و نه حرفی برای گفتن وقنی حقیقتی پیش روست

  30. نوشین Says:

    خرداد خونین خجسته است
    پاینده ایران

    Mulla sex with chider
    اسلام ناب محمدي با عيار بالا

    http://www.4shared.com/video/MKInfL8m/Facebook___Nik_Jafarzadeh3.html

  31. alma Says:

    بعضی وقتا برای قوی تر شدن باید که بانورهامون متزلزل بشند
    گاهی وقتا باید بشکنیم تا بتونیم دوباره و محکم تر بسازیم

  32. نيما Says:

    خيلي حال كردممم. وب منو ببين دوست داشتي لينكم كن من كه عاشقت شدم لينكت كردم.

  33. گودزیلا Says:

    سلام دوست عزیز
    اگر جای خدا بودی دوست داشتی چیکار کنی؟؟!!
    با این موضوع آپم!

  34. ساقی ایرانی Says:

    سلام دوست عزیزم
    من یکی که رسماً قاطی کردم و «دیوونه» شدم !!!
    سر سام گرفتم بس که هی از این خونه به اون خونه رفتم !
    نمیدونم خر گازم گرفته بود که پاشدم رفتم بلاگفا !!! وب بلاگفامو زدن فیلتر کردن و نوشته هامو بازیافت کردم و دوباره برگشتم وردپرس و شدم همسایه ی دیوار به دیوار شما !!!
    دیوونه جان قالب وبلاگت خیلی قشنگ و البته با کلاسه ! خودت درستش کردی ؟! آخه وردپرس از این قالبهای قشنگ نداره …
    میدونی ؟ من راه سوم رو انتخاب میکنم … با وجود همه ی سختی هایی که داره ولی ارزش ایستادگی کردن داره …
    سرزنده باشی و سلامت دوست خوبم …

  35. نيما Says:

    پس گفتي نظرات خصوصيه اين كه عين حموم عمومي همه ميبيننش.

  36. پسری از برج حوت Says:

    من به شخصه این موضوع رو تجربه کردم وسر بعضی مسائل به تضاد هایی برخوردم و آخرشم اون مسیری رو رفتم که به نظر خودم درست بود (البته با فکر و بررسی) و تا حالا هم از این کار خودم خیلی راضیم . البته هنوز بعضی چیزا مونده که اونا رو هم دارم دنبال می کنم . این زندگی ، مال منه و من باید خودم باشم نه مثل یه فایل برنامه ریزی شده …

  37. رضا مولانا Says:

    «ما ایرونی ها از قدیم بعنوان مردمی خردمند و خردگرا مشهور بودیم , باید ببینیم که چرا این حال و روز امروز ماست . باید به دنبال باورهای تازه و امروزین بود.باید از باور کورکورانه و متعصبانه دوری جست.شاید اگر اینگونه بودیم امروز به چنین وضعی در سرزمین مادری مون دچار نبودیم.»

    سلام
    جمله هاي زيبا و پر محتوايي در متن بالا به كار بردي مخصوصن از باور كوركورانه و متعصبانه بايد دوري جست.———- فقط كمي با كلمه «ايروني» مشكل دارم چراكه نبايد اسامي رو قرباني الفاظ و گويش كنيم
    لطفن جهت خانش نظرگاه تشريف بياريد

  38. بهنام منصوری Says:

    سلام.مثل اینکه دیوونه زیاده.نه؟نیشخند.تو وبلاگ من هم یک دیوونه هست که خیلی ازش خوشم میاد.اتفاقا چندادن هم بی ربط نبودند.یک دو بیتی از خودمه که گفته ام

    نگو هرگز،بُود این،یک مصیبت

    که تو آگه نئی،از حکمت آن

    بدان،هرآرزویی را،بهاییست

    چه دانی این،نباشد قیمت آن؟

    شاد باشید و پاینده.با یک لب پرخنده.کم کم دارم این دعای شعرگونه ام را هم تو وبلاگها جا میندازم.بهتر از کلمات تکراری است.نه؟

  39. نیستا Says:

    سلام دیوونه
    سیستمت درست شد دوست عزیز؟

  40. رضا مولانا Says:

    سلام

    در نظرگاه مطلبي جديد قرار گرفت

    لطفن تشريف بياريد

بیان دیدگاه